Visar inlägg från februari 2017

Tillbaka till bloggens startsida

Är du en gym-zombie...?

Vad gör du om du upptäcker att du har blivit en gym-zombie... !? Utan en planering eller knuff ut ur komfortzonen, så kan även den mest beslutsamma gymbesökaren upptäcka att han eller hon förvandlats till en gym-zombie.

Märker du att du går tanklöst igenom hela proceduren i gymmet och utför alla övningar på autopilot? Att du utför övningarna men har tankarna på något helt annat? Om du känner igen något av följande symtom så är chansen tyvärr stor att du har blivit förvandlad till en gym-zombie:

  • Du kan inte komma ihåg när du provade någon annan utrustning eller övning.
  • Ditt gympass har blivit simpelt och utan särskilt mycket utmaning.
  • Du kan inte komma ihåg hur många träningspass det var sen du senast gjorde en programändring.
  • Istället för att lyfta med intensitet, kommer du på dig själv med att begrunda innehållet i ditt kylskåp och vad du ska äta till middag.
  • Mellan seten sitter du och surfar långa stunder på din mobiltelefon.

Vi ligger nog alla i farozonen att förvandlas till en gym-zombie då och då. Men så här botar du dig själv från att bli en gym-zombie:

  • Sätt nya (utmanande) mål + gör en tydlig plan för hur de ska nås.
  • Satsa på att ha maximal hjärna-muskelkontakt i varje set och var mentalt närvarande i träningen.
  • Höj intensiteten i träningen. Vilan mellan seten ska inte vara längre än att man nätt och jämnt hämtar andan.
  • Undvik att fippla med mobilen i onödan.

Att sträva efter maximal muskelkontakt och separera just den muskel man avser att träna, är ett av de mest effektiva sätten att undvika zombifiering i gymmet.

Jaha, så du har tränat...

Jag har alltid trivts i den speciella gymkulturen och tycker det är häftigt att man kan kliva in på vilket gym som helst i världen och snabbt känna sig som hemma. Men på senare tid tycker jag att gymmen allt mer börjar likna en stor fritidsgård. Överallt sitter folk och blippar med sina I-phones. De verkar inte ha kommit dit för att träna direkt, utan träningen är bara något de sysslar lite förstrött med mellan facebook-uppdateringarna.

Det här är ett nytt fenomen som inte fanns för några år sen, att filma eller fota sig själv i alla möjliga (och omöjliga) situationer för att sedan publicera detta på sociala medier. Varför måste man visa hela världen att man tränat biepscurl idag…? Hur många likes behövs för att det ska kännas tillräckligt bra…? 

Klart man måste få ta någon bild ibland, men om man inte kan träna utan att ideligen checka in på fb eller instagram för att få bekräftelse, ska man kanske fundera på att göra något annat. Terapi, exempelvis...

                                  

                                Eller hur...?

Morgonträningens fördelar

På tal om att träna tidigt på morgonen, så har det en rad fördelar som ger både fysisk och mental tillfredsställelse:

  • Viktträning kan öka ämnesomsättningen i upp till 24 timmar, så att göra sin träning på morgonen är ett bra sätt att få fart på sin ämnesomsättning. Denna förhöjda ämnesomsättning kommer att säkerställa att man bränner kalorier under hela dagen.
  • Motion främjar också endorfiner i hjärnan, vilket kan höja humöret och känslan av att börja dagen positivt. Man känner sig klar i skallen och full av energi många timmar efteråt. All forskning tyder på att motion ökar mental och intellektuell kapacitet.
  • Mer så, känslan av prestation från att veta att man har sin träning gjord innan man ens börjar sin arbetsdag kommer att höja humöret och hålla en från att stressa över det senare om något oförutsett skulle inträffa.

Några strategier för en lyckad morgonträning är att: Förbereda sin frukost kvällen före, ha allting färdigpackat till man vaknar samt ha en extra lång uppvärmning på gymmet eftersom det tar längre tid för kroppen att bli genomvarm efter nattens dvala.

Morgonträning är the shit, om någon frågar mig.  Man sparkar igång kroppen och känner sig redo för vad som helst efteråt. Dessutom känns det som att man får ett försprång på alla andra som fortfarande ligger hemma och sover...

planetensverige.com
 Styrketräningsprogram Sport sportbloggar.info Follow my blog with Bloglovin