Visar inlägg från januari 2017

Tillbaka till bloggens startsida

A och B-människor ”peakar” olika

Det skiljer cirka två timmar på när s.k. A- respektive B-människor har mest energi under dagen. Oftast är det de två timmar som skiljer mellan när A-människan (även kallat morgonmänniskor) går upp tills B-människan gör det.

Om den morgonpigga går upp mellan 06.00 och 07.00 är denne fylld av energi fram till någon gång mellan 12.00 och 13.00 och sen återigen vid 16.00. Sedan går det kraftigt utför resten av dagen. En B-människa (som gärna går upp efter 08.00) når sin topp framåt 15.00 och sen igen vid 18.00 och har sedan bra fart längre in på kvällen.

Om man är en A- eller B-människa beror på hormonella och biologiska faktorer. Det är bra  att ha insikt om vilken typ av människa man är när man planerar sin dag och när man man har som mest energi inför träningen.  Personligen är jag en A-människa som gärna tränar tidigt på morgonen men inte lika gärna efter 17 på eftermiddagen. Och jag försöker i möjligaste mån smita undan att sitta med pigga B-människor på långa eftermiddagsmöten mellan 13 och 16. Det är ren pina!



Morgonträning på gymmet - funkar för mig!

Kompromisslösa Träningsrutiner

Visst uppskattar man träningspassen särskilt mycket de dagar man måste anstränga sig lite extra för att ta sig till gymmet…? Alltså de där tillfällena man lyckats genomföra ett träningspass trots att dagen verkade vara full av hinder och måste göra-saker. Men med noggranna förberedelser och en kompromisslös inställning går det nästan alltid att trycka in ett träningspass någonstans under dagen. Man har ju faktiskt 24 timmar på sig!



Idag var en sån dag. Men i slutändan - när jag väl stod där i gymmet med blodet pumpande genom blodådrorna - kändes det som att det hade varit värt allt besvär. Det är det alltid...!   ;-)

Träning & Nyårslöften

Januari – månaden med löften, omstart och förnyelse. Det finns en hel industri uppbyggd kring konceptet ”nyårslöften”. De flesta gym skulle tvingas stänga om de inte kunde sälja medlemskort till alla som med dåligt samvete kommer insmygande efter nyår. Under den närmaste månaden kommer gymmen att vara fullbelägrade igen men sen börjar det tunnas ut under våren som vanligt.

Det tycks finnas två sorters människor: de som snackar om vad de ska göra och de som gör vad de snackar om. Visst vill man väl hellre tillhöra den senare kategorin...? För att göra det måste man bestämma sig för att de mål man sätter upp för sig själv ska fullföljas, oavsett vilka hinder som kan uppstå längs vägen.

Något man bör tänka på när man har beslutat sig för att sätta igång att träna eller äta hälsosammare, är att hjärnan förändras av erfarenheter. Våra vanor, både bra och dåliga, har fysiologiska motsvarigheter i upparbetade vägar och kopplingar i hjärnan. Genom att byta beteende, genom att lära nya saker, genom att öva att tänka på ett nytt sätt, så skapas nya kopplingar – nya tankebanor, bokstavligt talat.

Ju oftare man lyckas fullfölja ett mål desto lättare blir det i längden. Man lär sig att lita på sig själv och "fräser in" positiva tankemönster i hjärnbarken. För att ta ett exempel: Om man vet att man många gånger tidigare lyckats överkomma hinder som försökt komma i vägen för träningen, så ger det i sin tur extra mental styrka att överkomma hinder även nästa gång de uppstår.

För övrigt så skrev jag ett inlägg förra året vid den här tiden om hur man kommer igång med träningen .

Gymmet som det såg ut i december - lugnet före anstormningen...

planetensverige.com
 Styrketräningsprogram Sport sportbloggar.info Follow my blog with Bloglovin