Visar inlägg från juli 2016

Tillbaka till bloggens startsida

Besök på 24 HF i Costa Mesa

Tittade in på gymmet där jag jobbade som PT under våren, 24 Hour Fitness Super Sport i Costa Mesa. Här på ett av de största (och bästa) gymmen i Kalifornien tränade jag 2-3 klienter om dagen. Grundpriset för att träna med en PT på detta gym ligger på cirka 15000 kronor i månaden. Betalar man så mycket, så förväntar man sig förstås lite mer än att PT:n ska stå och heja på. Varje tränande får ett skräddarsytt tränings- och kostprogram som noggrant följs upp. För den som är nyfiken på att skaffa PT se tidigare inlägg.

24 Hour Fitness Super Sport i Costa Mesa. Är man bara här på semester, så kan man lösa dag-pass för 25 dollar.

Sommardieten

Att äta nyttigt och näringsrikt året runt ger både bättre resultat i träningslokalen och mer energi under vardagen. Däremot brukar min sommardiet vara något striktare än vinterdieten för att musklerna ska se lite mer väldefinierade ut. Fast det senaste 1.5 året har jag gått på sommardiet hela tiden eftersom vi har konstant sommar i Kalifornien. Alla på gymmet här är i ständigt bra form.

Så här ser min diet ut i stora drag: 

Först och främst satsar jag på ekologiskt producerad mat för dess överlägsna näringsvärde och avsaknad av besprutningsmedel och hormoner. Flera studier visar t.ex. att ekologiskt producerad mjölk och kött innehåller betydligt mer omega-3 och CLA än det traditionellt producerad. Eftersom båda dessa ämnen både främjar fettförbränningen och har många andra bra funktioner i kroppen, så tycker jag det är värt att lägga ut de extra pengarna för ekologisk mat.

Långsamma kolhydrater till alla dagens måltider (förutom direkt efter träning) för att hålla insulinnivåerna på en jämn nivå (och därmed främja fettförbränningen). Därför håller jag mig uteslutande till fullkornsprodukter vad gäller bröd, ris och havregrynsgröt. 

Fett är kroppens egen maskinolja. Det smörjer leder och transporterar vitaminer runt i kroppen. Fett får jag huvudsakligen i mig från fisk som lax och tonfisk. Klämmer dessutom några extra fiskolje-piller som tillskott varje dag. Det kommer ju ständigt nya forskarrapporter om Omega3-fettets positiva egenskaper på hälsan. 

Färsk frukt intas till varje måltid. Det blir mest äpplen, bananer, kiwi, tomater och ananas. Det finns de som anser att frukt är negativt för fettförbränningen men jag tycker inte att man behöver bekymra sig över detta om man tränar varje dag. Dessutom överväger de hälsomässiga fördelarna (men visst, om skulle jag förbereda mig till en tävling, så skulle jag byta ut frukten mot grönsaker istället). 

Ägg, lax, tonfisk, nötkött och keso utgör mina huvudsakliga proteinkällor   tillsammans med proteindrinkar av vassle, kasein och soja. Jag tror det är viktigt att variera proteinkällor eftersom de har olika aminosyre-sammansättningar. Det gynnar muskelutvecklingen på sikt.

Ägg till frukost är ett stående inslag i min diet, sommar som vinter. Sen finns det ju ett oändligt antal primörer man kan lägga till.

MetroFlex

Var i Long Beach i helgen och passade förstås på att träna på MetroFlex Gym som blev utnämnt till ”Gym of the month” av Bodybuilding.com. Gymmet säger sig vara ett ”hardcore-gym” och det är väl det minsta man kan säga. Det är inte precis vanligt motionärsfolk som tränar här...

Här pågår förberedelserna för Mr Olympia i september...

planetensverige.com
 Styrketräningsprogram Sport sportbloggar.info Follow my blog with Bloglovin