Visar inlägg från september 2015

Tillbaka till bloggens startsida

Rätt val av proteinpulver

Att intag av extra proteinpulver kan hjälpa dig på din väg till mer muskelmassa är knappast någon nyhet. Men det finns många faktorer att väga in när du ska komma fram till vilken proteinprodukt som bäst passar dina behov, och det stora utbudet på marknaden kan för många upplevas som överväldigande. Kanske köper du bara samma pulver som dina polare eller det pulver som smakar godast eller helt enkelt den burk som ser fränast ut. Men att göra ett välinformerat val kan löna sig i längden. I nya artikeln på getbig.se finns riktlinjer för ett lyckat proteininköp.

Nya artikeln, Proteinköparens guide, finns nu upplagd på Getbig.se

Gymmen i Los Angeles

För den som gillar att träna på gym, så är Los Angeles ett riktigt träningsmecka. Utbudet av gym och träningsmetoder är i det närmaste oändligt. Skaffa gärna ett gratis dags- eller veckopass på de olika gymmens hemsida och pröva dig fram för att hitta det som passar just dig. 

Efter att ha provtränat på mängder av olika gym i LA kommer här en kort sammanfattning av de olika alternativen. Jag håller mig f.a. till de stora, lättillgängliga gymkedjorna som finns utspridda över hela staden och som inte kräver exklusiva medlemsskap (som många av de små privata gymmen gör). Alla dessa har fria vikter och ett rikt utbud av träningsmaskiner men erbjuder även olika former av gruppträningspass för den som föredrar det.

24 Hours Fitness Super Sport gym

Den största gymkedjan som finns i var och vartannat gathörn i Kalifornien. Kvaliteten kan skilja ganska mycket beroende på vilket gym man kommer till. Somliga kan upplevas som slitna gettogym medan andra kan vara riktigt trevliga, fräscha och luftiga. Det verkar till stor del bero på vilka som arbetar där. Man får helt enkelt gå in och kolla. Ett säkert tips på ett bra 24-gym är i alla fall det som ligger i Hollywood (6380 W. Sunset Blvd., Holywood). Denna gymkedja är en av de billigaste med månadskort som ligger på 49 dollar. Det bästa är att då kan man träna på alla gym i hela Kalifornien.

           

Equinox gym

Klart fräschaste gymkedjan i LA-området med genomgående bra maskinpark, väl upplysta lokaler, behaglig temperatur och proffsig personal. Gott om plats är det också, man behöver aldrig trängas över grejerna. Men för 160 dollar i månaden är väl detta det minsta man kan begära. De flesta som tränar här ser ut som affärsfolk som pliktskyldigt kör sina två träningspass i veckan på väg hem från jobbet. Kanske inte bästa stället att gå till om man vill ha träningsinspiration med andra ord.

            

LA Fitness

Håller överlag en hög standard med bra utrustning och gott om plats för alla. Alla deras gym är fräscha och luftiga men har ganska opersonliga och sterila miljöer. Men det är en mycket prisvärd gymkedja som ger bra valuta för pengarna, särskilt som det bara kostar en tredjedel så mycket att träna här som på Equinox.

               

Gold's Gym

Gold's gym-kedjan som firar 50-årsjubileum i år har skaffat sig en stark ställning bland seriöst tränande. Kombinationen av bra maskiner och karaktäristiska träningsmiljöer bidrar till dess popularitet. Har dessutom humana prisnivåer.

              


Nu, för den riktigt seriöse kroppsbyggaren eller fitnessentusiasten finns det 2 häftiga hardcoregym som bara måste besökas:

Gold's Gym (Venice Beach)

Detta är kungen av gym och det absolut häftigaste ställe man kan träna på.

Här tränar kroppsbyggareliten och Hollywoodstjärnor sida vid sida med vanligt folk – och det funkar bra. Några stamkunder är Lou Ferrigno, Dexter Jackson, Chris Cormier, Gunter Schlierkamp och Shawn Rhoden men många andra bodybuildingprofiler dyker upp då och då för att känna på stämningen. Och på parkeringen utanför springer man på den ena Hollywoodstjärnan efter den andra och man imponeras av att de faktiskt lämnas ifred av övrigt folk i gymmet. Golds gym Venice verkar vara en fristad för kändisarna, där de för en gångs skull kan vistas offentligt utan att folk besvärar dem.

Det här gymmet är långt ifrån modernt, snarare tvärtom. Vissa maskiner står kvar ända sedan Arnold Schwarzeneggers dagar. Men det är ju desto häftigare att träna med utrustning som man vet att han och mängder av Olympia- vinnare använt till att forma sin fysik med. Och funkade det för dem, så funkar det för dig och mig liksom.

I anslutning till receptionen finns en butik med mängder av snygga träningskläder.

Månadsavgiften ligger på 150 dollar eller så kan man som turist betala 20 dollar per träningspass. Rätt dyrt men värt varenda spänn. Alla träningsintresserade människor som besöker LA rekommenderas ett besök på detta gym. (360 Hampton Dr, Venice, CA 90291)

Metroflex Gym (Long Beach)

På Metroflex egen hemsida förklaras att gymmet är ”an elite training facility with an old school feel”. Det sammanfattar väl ganska bra gymmets atmosfär. De har som mål att vara Los Angeles-områdets brutalaste och grymmaste gym. Häftigt målade väggar och en peppande atmosfär kombinerat med riktigt bra utrustning gör det här gymmet till en hit. Inget för den bekväme som gillar att sitta och gosa ner sig i vadderade maskiner, dock. Det gör ont att träna här! (3200 E 59th St, Long Beach, CA 90805). Ett dagpass kostar 15 dollar 

Kaliforniens körkortstest

Jag fick nyligen reda på att jag tydligen är tvungen att göra ett skriftligt körkortstest för att få fortsätta köra bil i Kalifornien. Jag bläddrade lite i den serietidningstunna ”Driver's Handbook” som provet bygger på. Den innehåller regler som: ”DET ÄR INTE TILLÅTET ATT SKJUTA SÖNDER VÄGSKYLTAR MED MASKINGEVÄR”. Man vet inte om man ska skratta eller bli orolig när man läser sån't där…?

Hur som helst, ett test bokades in på DMV och frågorna var i klass med:

"Du kommer till en STOP-skylt, vad gör du?”

  1. Rullar obekymrat förbi medan du fortsätter att äta din hamburgare
  2. Stannar helt, ser om det kommer trafik, om trafiken är fri kan du köra
  3. Försöker krocka med så många bilar som möjligt

Behöver jag påpeka att jag fick godkänt…?

Jag känner väl mig inte direkt som en bättre bilförare efter att ha läst den här boken. Däremot har jag blivit införstådd i att jag inte får skjuta sönder vägskyltarna. Vad ska man då hitta på nästa fredag kväll...?

Träning till failure...?

När man kollar på träningsvideor eller ser proffsen träna i verkligheten, så lägger man snart märke till att de sällan verkar gå till failure. Då börjar man undra om det egentligen är nödvändigt att träna till failure hela tiden...?

Träning till failure eller inte är en omdiskuterad fråga och vetenskapen har ännu inte kunnat ge ett helt definitivt svar. Det verkar dock som att fördelarna med att träna till failure står i förhållande till hur tunga vikter man använder. När du tränar med mycket tunga vikter (>80% av ditt 1rpm), så verkar det inte vara nödvändigt att pressa ut mesta möjliga antal reps från ett set. Du uppnår ett bra resultat trots att du stannar någon repetition från absolut failure. Det beror på att du får en så bra muskelaktivering av samtliga muskelfibrer av den tunga träningen.

Men om du använder lättare vikter (<80% av 1rpm), så blir det viktigare att ta åtminstone några sets till absolut failure. Det behövs för total aktivering av muskelfibrerna.

Man bör undvika att gå till failure alltför ofta (särskilt om man är en dopingfri byggare). Den bästa strategin verkar vara att periodisera hur ofta man går till failure. På det viset maximerar man sin muskelbyggarpotential samtidigt som man undviker de negativa effekterna av överträning.

Effektiv Magövning (video)

Leg-raises är en magövning som jag plockade in i mitt träningsprogram för ett år sen och som har visat sig vara väldigt effektiv för att utveckla starka och synliga magmuskler. Skulle säga att det är den bästa magövningen tillsammans med Dragon-flyes. 

Det viktiga att tänka på med den här övningen är att BARA jobba med magmusklerna, dvs inte slänga upp benen som crossfit-folket gör (de har ju inte samma mål som en kroppsbyggare). Istället "drar" man upp benen med magmusklerna, och på tillbakavägen håller man emot med magmusklerna (alltså inte bara släpper ner benen okontrollerat). Rekommenderas för alla som tar sin magträning på allvar.

Bra magövning: Leg-raises (Newport Beach 2015)

Träningsstatus Sommar 2015

Dags för en uppdatering av träningsstatusen. Det finns gott om tid att träna och förbereda träningspassen perfekt, så jag känner mig i verkligt bra form just nu. Tränings- och kostupplägget ser ut så här:

Kroppsvikt: 170 Pounds (finns ju inga kg-vågar här)

Mål: 5 pounds viktökning (med kvalité), ökad styrka i basövningar

Träningsmängd: 5 Styrketräningspass + 2 core/aeroba pass/vecka

Träningsmetoder: Tunga set (4-5reps) varvas med medeltunga (8-12reps) set under samma träningspass, HIIT, Superset, Rest/Pause, Drop-sets

Träningsupplägg: Varje muskelgrupp tränas 1-2 gånger/vecka

Kaloriintag: 3000-3500 kalorier/dag fördelat på 5-6 måltider

Näringsfördelning: 40% protein / 45% kolhydrater / 15% fett

Kosttillskott: Whey Isolate, Kaseinprotein, BCAA

Gym: Gold's Gym / 24 Hour Fitness

Dagens träning på Gold's Gym i Venice

planetensverige.com
 Styrketräningsprogram Sport sportbloggar.info Follow my blog with Bloglovin