Visar inlägg från juli 2015

Tillbaka till bloggens startsida

Fitness-tentan fixad

Idag fick jag tillbaka resultatet på mega-tentan jag nyligen gjorde på min PT-kurs. Jag valde att tenta av hela huvudboken på en gång (Fitness: The Complete Guide). Hade 95% rätt, så det var rätt lugnt. Ska göra CPR härnäst. Men den måste göras hos en extern auktoriserad firma någonstans i Orange County.

784 sidor träningslära avtentade i ett långt svep

Mental Inställning i Gymmet

Just hemkommen från det senaste träningspasset. Som vanligt gick det riktigt bra. Men framgång i gymmet kommer inte av sig självt. Det är helt enkelt en fråga om inställning, om att välja rätt tankebanor. Träningen går mycket bättre (och roligare) om man är fullt dedikerad. Man är i gymmet för ett syfte. Man är där för att pressa varenda muskelfiber till det yttersta och man är där för att låta varenda repetition räknas. Det handlar inte bara om att förflytta vikter. Det handlar inte om något tjafs, inget gloende i mobilen, inga distraktioner överhuvudtaget. Bara rå, fokuserad träningsvilja, varenda gång, i varenda set. Man blir ett med vikterna. That's it.

Lika viktigt är att sträva efter att göra sitt bästa hela tiden, och samtidigt vara noga med de små detaljerna. På sikt kommer det att ge positiv utdelning. I idrottssammanhang är det ofta denna mentala inställning som skiljer vinnarna från förlorarna. Det lönar sig helt enkelt i längden att göra saker ordentligt och att vara noga med detaljerna. Man kan fråga sig själv: Om du inte har tid att göra en sak ordentligt nu, när har du tid att göra om det…?

En attityd som tycks genomsyra hela samhället idag är att man måste ha allt på en gång – och helst utan att anstränga sig. Det finns inte mycket tålamod utan man vill ha omedelbar behovstillfredsställelse och snabba resultat. Den här inställningen märks inte minst i gymmet. Många vill ha superresultat på en gång och blir frustrerade för att de inte ser ut som en Arnold-kopia efter 6 veckors träning. Och då lägger de av (eller så åker anabola-burkarna fram). Men i den här sporten måste man låta saker få ta sin tid. Då blir slutresultatet så mycket bättre än om man försöker sig på några genvägar.

Ny TV-serie om PT-yrket

Att jobba som Personlig tränare är väldigt populärt i USA och somliga tränare får nästan stjärnstatus. Snart kommer en hel TV-serie som kretsar kring personliga tränare: Work out New York. Man kommer få följa 7 tränare i deras vardagsliv med träning och klienter. Tänker jag se.

Work out New York börjar sändas 18 augusti på amerikansk TV

Picknick vid fyren

Vi köpte kycklingfyllda burritos på Chipotle grill och åkte till fyren vid Rancho Palos Verdes för en picknick. Trots att det bara ligger 15 minuters bilresa från Redondo Beach, så var det nästan folktomt. Det bekräftar bara det intryck jag fick av amerikanerna i början: de ligger hellre och trängs i drivor på samma strand än letar reda på ett mysigt ställe att ha för sig själv. Bara att tacka och ta emot.

Vi hade picknick vid fyren i Point Vicente Beach Rancho Palos Verdes. Trots 12 miljoners-staden runt hörnet, så var vi själva här.

Kaliforniens bästa gym

På 1960-talet fanns det bara 3 gym i hela Los Angeles. Gold's Gym i Venice Beach var ett av dem. Jag tycker att det är det bästa gymmet som finns (med Metroflex som god 2:a). Det tycker nog även Arnold Schwarzenegger som har tränat här de senaste 40 åren. Snygga träningskläder gör de också. Ett besök till klädbutiken som ligger vid gymmet rekommenderas efter träningen. 

Gold's Gym firar 50-årsjubileum i år.

Jag köpte ett par tröjor häromdagen. 

Effektiv Träning

För en drogfri kroppsbyggare gäller det att ha extra koll på vilka faktorer som ger bästa möjliga träningsresultat. Om man inte vill trycka i sig steroider är det av största vikt att man lär sig att optimera sina egna hormonnivåer på naturlig väg. Om man vet hur man ska genomföra sin träning på det sätt som ger maximal anabol respons, så leder det i förlängningen till mera muskelmassa.

Forskningen inom området träningslära går ständigt framåt och idag har man omprövat många av de teorier som antogs som sanningar för bara 20 år sedan. Jag har ägnat de senaste månaderna till att granska 100-tals av de senaste forskningsrönen, utgivna av International Sports Sciences Association. Resultaten sammanställs kortfattat nedan:

 

Träningsvariabler       Metod för maximal hormonell                   

                                             respons/muskelutveckling              

 

Antal set per övningar:      3 set/övning

Antal reps per set:              8-12 reps

Vila mellan seten:               30-60 sekunder (beroende på övning) eller super-set

Hastighet:                             Explosiv kontraktionsfas / Långsam extraktionsfas

Intensitet:                             Måttlig till hög

Träningstid:                         45-60 min (aldrig längre)

Typ av övningar:                 Komplexa basövningar kompletteras med enledsövningar Extra-tekniker:                    Drop-set, force rep            

 

Det här bekräftar säkert bara vad de flesta redan visste, men det skadar ju inte att veta att det är vetenskapligt utprövat.

 

Catalina Island

Helgens tripp till Catalina Island, en timmes båtresa från Los Angeles, var väldigt lyckad. Vad skönt att lämna storstan för att komma till småskaligheten ute på ön. Påminde mycket om Italiens små kuststäder. Det enda som saknades var ett gym, men ok. Detta blir garanterat vår nya utflyktsfavorit.

Naturellt proteinpulver

Mina två favorit-proteiner, Gold standard Whey och Gold standard Casein, finns nu i naturella smaker, helt utan syntetiska smaktillsatser, sötningsmedel eller färgämnen. Smakar kanske inte riktigt lika fantastiskt som de sötade varianterna men ändå helt okej. Och det är ju egentligen bara en vanesak. Med tanke på hur många kilo proteinpulver som årligen konsumeras i vårt hushåll, så kändes det som en bra idé att gå över till naturellt pulver.

Long Beach

Igår tog vi en tur till Long Beach - en av de trevligaste stadsdelarna i Los Angeles.

Skeppet Queen Mary ligger förlist vi stranden. Inne i den finns en restaurang,

Den senaste attraktionen i hamnen är ubåten Russian Scorpion.

Jag köpte en unik mugg i souvenir-shoppen.

Hamnen är bästa stället att vandra runt i - och att äta på någon av alla restauranger som finns i området.

Long Beach är faktiskt det mest gymtäta området i hela USA. Metroflex heter det bästa gymmet. Självklart passade jag på att träna när vi var här.

Bästa Träningsvideon

Ibland kollar jag på träningsvideor för att få extra träningsmotivation innan jag går till gymmet. 

Min nya favorit är den här som handlar om hur man gjorde filmen Pumping Iron. Den heter The making of Pumping Iron och är faktiskt bättre än själva filmen Pumping Iron. Se den här eller på youtube:

För en extra dos av träningsinspiration

Veckans treat-meal

Amerikanerna tar verkligen sina hamburgare på allvar och jag kan bara konstatera att de är godast i världen. Det publiceras ständigt nya rankinglistor över de bästa hamburgerställena och somliga har som affärsidé att åka runt på de olika ställena och göra noggranna analyser som de senare publicerar. Själv gillar jag verkligen att göra utflykter till nya hamburgerställen här i Kalifornien (gärna efter ett tungt benträningspass eftersom jag då är som hungrigast).  Senast var vi till Slaters 50/50 i Huntington Beach som vi blev rekommenderade av en kock som vi känner. 

Helt klart de grisigaste burgarna jag ätit hittills (men jag har märkt att om man tränar 7 dar i veckan, så kan man komma undan med att käka sånt här ibland). Jag kan intyga att det här 450 grams-monstret var lika saftigt som det ser ut. Prismässigt låg den i den övre skalan (18 dollar) men man blir garanterat mätt  :-D 

Kliv ur bekvämlighetszonen

Har du gått och blivit lite väl bekväm i gymmet? Då kan det vara dags att ändra på upplägget, för även goda rutiner kan bli ett hinder. Besök getbig.se och läs en nyskriven artikel som hjälper dig att ta din träning till nästa nivå. 

                                                Kliv ur bekvämlighetszonen

Varför tränar man...?

Det kan finnas många anledningar till varför man tränar. Varför man mobiliserar sina sista krafter efter en lång arbetsdag till att lyfta skrot på ett gym istället för att åka hem och slappna av i TV-soffan. Jag tycker att Dave Draper (Mr Olympia 1964) får till det väldigt bra i sin essä publicerad i senaste numret av Flex Magazine (Aug-15). Han skriver så här om varför han tränar:


"There's health, muscle and might for starters. Not bad. There's the fun of lifting weights and the exciting challenge it presents, the physical pushing and pulling and stretching, the intelligent formation of exercises, movements and routines, and the tantalizing pumping, burning and striving. 

Weight training is a dynamic diversion providing strong camaraderie, identification and hope. Few pastimes provide more benefits, rewards and fulfillment.

Training builds discipline, perseverance and patience. Mountains are climbed with these superior chracteristics, lives are saved, and nations are shaped. Tough exercise puts order and rhythm in our lives, diminishing confusion and reducing stress, and that's worth more than a few strips to a psychiatrist's couch.

It was the doing it that was good. And it's the doing it that continues to be good. Lift weights for fame, glory and money and you miss the point entirely. If you don't understand what I'm saying, I can't explain it."

Dave Draper (vänster i bild) tillsammans med Arnold Schwarzenegger och Frank Zane på Golds Gym i Venice (foto av Artie Zeller).

Rocky VII

I veckan kom nyheten att en ny Rocky-film, ”Rocky VII: Creed”, går upp på biograferna den 25:e november i år. Man kan ju hoppas att den innehåller lika  häftiga träningsmoment som vissa av de tidigare filmerna.

För övrigt såg jag "Terminator:Genisys" igår. Den var överraskande bra och jag tyckte att de fick till storyn trots att den nu börjar bli lite väl komplicerad med alla tidsresor. Höjdpunkten var när Arnold reste tillbaka till 1984 och slogs mot sin kopia från första filmen. Sevärt!

Se även min topplista över de bästa muskelfilmerna (muscle movies).

Volymträning

Det är lätt att man hamnar i samma rutiner i sin träning vecka ut och vecka in och det brukar ju inte leda till några förbättringar på längre sikt. I bästa fall behåller man bara sin gamla nivå. Jag brukar ofta tjata om att musklerna måste chockas för att de ska reagera med tillväxt. Därför strävar jag efter att göra små förändringar under varje träningspass. Det stimulerar både musklerna och hjärnan eftersom det händer något nytt hela tiden.

Idag testade jag volymträning och tränade efter 2X10-metoden. Den går ut på att man tränar 10 olika övningar för samma muskelgrupp, fast bara 2 set av varje (sammanlagt 20 set). Den här metoden tycker jag fungerar särskilt bra för stora och komplexa muskelgrupper, som rygg och bröst. Man får chansen att vara kreativ och lägga in lite ovanligare övningar som prickskjuter de delar av musklerna som inte får jobba maximalt i vanliga fall. Bra metod att använda någon gång emellanåt, tycker jag.


Idag blev det volymträning på Los Angeles bästa gym (Gold's Gym i Venice Beach).

Randy's Donuts

På temat snabba-kolhydrater-efter-träningen-treat-meal har turen kommit till amerikanernas absoluta favorit: donuts. Amerikanerna äter 10 miljarder donuts/år (och ja, poliserna står faktiskt för en stor del av detta intag).

Randy's Donuts (strax utanför LAX) är det mest kända donut-stället i Los Angeles. Med sin 11 meter höga donut på taket har den blivit ett eget landmärke i stan och har förekommit i mängder av filmer och TV-serier, t.ex. Iron man 2, Dope, Crocodile Dundee och Entourage.

En chokladindränkt äppelmunk efter träningen återställer glykogenförråden ganska bra, ska jag säga.  

planetensverige.com
 Styrketräningsprogram Sport sportbloggar.info Follow my blog with Bloglovin