Visar inlägg från december 2012

Tillbaka till bloggens startsida

Total Recall

I veckan har jag läst Arnold Schwarzeneggers nya självbiografi Total recall . Det är en riktigt underhållande bok och en helt enastående livshistoria över en person som med stark vilja och självdisciplin (samt en del tur) lyckats förverkliga sina drömmar. Dessutom innehåller boken massor av träningsinspiration som får det att klia i gymfingrarna.

 

 

Jag gillar särskilt det här citatetIf you are aware of your weaknesses and are constantly learning, your potential to improve is virtually limitless. And this is certainly a requirement if you want to become the best version of yourself.

Smaskens bröd

Vörtbröd är nog det godaste bröd som finns (speciellt "pågen julvört"). Vi lassar för närvarande i oss minst 3 limpor i veckan, för smörar man på ett stort lager keso och några stekta ägg, så har man gjort sig en riktigt god proteinbomb. Varför säljer butikerna inte vörtbröd året runt…? De flesta verkar ju älska det. Nu har vi i alla fall möljat frysen full, så vi har för ett tag.

 

Gott bröd som gärna sköljes ner med ett stort glas julmust. Finfin kolhydratuppladdning före ett långt pass i gymmet. 

Bästa Sporten

Min dagliga längtan efter att få åka till gymmet och slita med det kalla stålet tycks aldrig avta. Många skulle nog säga emot, men jag tycker att det här är världens bästa sport!

 

 

TV-mat

Jag gillar Adrianas uppfinningsrikedom när det kommer till att göra i ordning nyttig plockmat till kvällens filmtittande. Nu blev det kyckling/äggvite-halvor på salladsbädd med stekt brysselkål. Låter inte så upphetsande, men var faktiskt riktigt knaprigt. Dessutom ser det ganska trevligt ut om man lägger upp det på rätt sätt, och man äter ju mycket med ögonen.

 

 

Träningsmusik

Idag kom äntligen mina nya hörlurar, så jag kan lyssna på musik igen när jag tränar. Jag förbrukar 5-6 lurar om året vilket egentligen är sjukt mycket, men det beror på att kvaliteten på dagens elektronikprodukter är rent ut sagt skit! Men i alla fall - en samling träningslåtar som alltid finns med i min spellista är de här:

  • Dance to trance: Power of American natives
  • Rammstein: Ich will
  • Prodigy: Firestarter
  • C/C music factory: Gonna make you sweat (everybody dance now)
  • Billy Idol: White Wedding
  • Metallica: Memory Remains
  • Front line assembly: Mindphaser

 

Lurar från Koss - schysst ljud men rutten hållbarhet

 

 

 

 

Pannkaksmorgon

Måndag är nog faktiskt en favoritdag på veckan. Vi startar upp fräscha och utvilade till en ny vecka och vi ger oss själva en rejäl energikick genom att köra igenom ett tidigt träningspass före jobbet. Inte gör det saken sämre att vi har tagit för vana att laga krämiga proteinpannkakor före träningen. De ligger skönt i magen när vi åker till gymmet.

 

Pannkaka med mosade jordgubbar och kesella som topping. 4 Såna här ger cirka 40 gram protein - går alldeles utmärkt att bygga muskler på.

 

Ifrågasatt träning (igen)

Idag blev jag ännu en gång ifrågasatt av någon bekant hur jag kan orka hålla på och träna, avslutat med ”det kan ju inte va nyttigt”. Konstigt att folk kan oja sig så mycket över att någon annan vill åka och träna på sin fritid samtidigt som de själva spenderar hela kvällarna i TV-soffan eller framför datorskärmen…

 

Helt okej ställe att spendera en lördag kväll

Funktionell träning

Ibland frångår vi den ordinarie gymträningen och kör igenom lite gymnastikövningar med bara kroppsvikt istället (vilket är nog så utmanande). Det är bra att träna lite funktionellt ibland och inte bara stå och lyfta vikter upp och ner. Det ökar rörligheten i kroppen - och dessutom är det kul!

 

 

Du är ett anabola-offer!

På radionyheterna i veckan som gick meddelade man med stor förskräckelse att hälften av de som tränar på gym använder någon form av kosttillskott (proteindrinkar, vitaminer, omega-3 etc). Man intervjuade en "expert" som varnade för utvecklingen och menade att steget från dessa tillskott till anabola steroider inte är långt. Har man väl börjat med någon form av tillskott så kan det vara svårt att stå emot om någon erbjuder en att köpa en påse äckliga kanyler från Ryssland, var hennes budskap. Jag måste säga att denna vecka har medierna verkligen överträffat sig själva i sin dumhet. Vad är poängen med att misstänkliggöra oskydliga motionärer som sveper en proteindrink mitt i lunchrusningen? Inte ens när man gör rätt får man vara glad...

 

Har du en sån här hemma? Varning: du är på god väg att bli steroidmissbrukare!

Godis-bloggar

Satt och läste igenom lite träningsbloggar på nätet och det slår mig att många av dem mest innehåller en massa hemgjorda recept på godis, kladdkakor, bakelser och annan smörja. Det verkar nästan pågå något slags tävling om vem som kan smälla i sig mest onyttigheter på kortast tid. Inte direkt vad man förväntar sig av seriöst tränande människor. Det verkar nästan som att många tränar bara för att kunna äta så mycket snask som möjligt…?

 

Men vill man ha bra resultat i gymmet måste man fylla på med rätt sorts energi och byggstenar – så är det bara. Ska man kunna träna mycket, återhämta sig så effektivt som möjligt och känna sig stark och fräsch varje gång man är på gymmet, så gäller det att vara noga med kosten och äta kvalitativ och näringsrik mat (ej att blanda ihop med kaloririk). Jämför med en bil. Du kan tanka den med 85 oktan och den kommer funka hyffsat, men fyll på med 100-oktanig v-power, så kommer den att funka utmärkt.

 

 

 

 

World Class

Vi fick en inbjudan att komma och provträna på det nya worldclass-gymmet i Västerås. Tyvärr var det inte mycket att hurra för (förutom möjligen utsikten från högsta våningen). I övrigt kändes det kalt, slitet och omodernt (varför ställer man in utslitna gamla 70-talsmaskiner i ett nyöppnat gym…?). Men hursomhelst så matade vi  förstås på lika hårt som vanligt, fast kommer snarast att återvända till vårt ordinarie gym.

 

 

 

 

planetensverige.com
 Styrketräningsprogram Sport sportbloggar.info Follow my blog with Bloglovin