Visar inlägg från november 2012

Tillbaka till bloggens startsida

Nyckeln till framgång ligger i detaljerna

Idag var en så’n där körig dag då det enklaste hade varit att bara ställa in träningen - vilket jag vägrar. Motstånd och prövningar utsätts vi alla för dagligen och det enklaste och mest bekväma vore förstås att kompromissa och bara ge efter för dem. Men även om en del kompromisser kanske kan verka som småsaker just då, så kan det i längden vara just de där små kompromisserna som gör att man missar slutmålet. Jag tror att det i många fall är de små detaljerna som kommer att utgöra skillnaden mellan framgång och misslyckande…

 

 

Beroendeframkallande Vanor

 

Efter morgonens träningspass slog det mig att bra vanor kan vara lika beroendeframkallande som dåliga vanor. Jag kan tänka mig rätt många uppoffringar jag skulle göra för att få behålla min träning...

 

Under hösten har jag konstruerat ett träningsprogram som har funkat väldigt bra för både mig och Adriana. 5 Dagar används till tung muskelbyggande träning medan 2 dagar går till att stärka upp coremusklerna för att kunna orka med den tunga träningen. Med det här programmet har vi  hittat den perfekta balansen i träningen.

 

Träningsupplägg höst 2012

 

Måndag: Ben

Tisdag: Axlar

Onsdag: Rygg

Torsdag: Core-träning/konditionspass

Fredag: Bröst

Lördag: Armar

Söndag: Core-träning/konditionspass

Rå hardcore-träning

Vissa dagar i gymmet drar jag på med så tunga vikter som det bara är möjigt utan att tänka på ett perfekt utförande eller superstrikt teknik. Bara kör på och vräker upp vikterna med ren råstyrka. Det är en jädrigt skön känsla. Kolla in den här träningsvideon och tänk på den nästa gång du står i gymmet bland pilatesbollarna och lullar på med dina töntiga diskoövningar.

 

 

Att hålla sig frisk

På jobbet tycks nästan alla vara sjuka just nu. Jag är ständigt omgiven av folk som hostar och nyser. Äckligt! Läste att svenskarna är 75% sjukare vintertid än sommartid, mest p.g.a. det kalla och torra klimatet. Själv minns jag inte när jag någonsin var sjuk senast. När folk får höra att jag inte haft en enda sjukskrivningsdag i mitt liv, så tror de att jag ljuger. Men jag har aldrig påstått att jag har några supergener som gör mig oemottaglig mot sjukdomar. Däremot så arbetar jag aktivt på att hålla mig frisk för jag vet att sjukdom innebär flera dagars frånvaro från träningen.

 

Mitt huvudtips för att hålla sig fri från förkylningar är så enkelt som att vara ute i friska luften minst en halvtimme varje dag – även de dagar det tar emot. Några andra saker på min hålla-sig-frisk-lista är: varierat kostintag, tillräckligt vattendrickande, handsprit, echinacea-tillskott och restriktivt alkoholintag. Låter tråkigt kanske, men det är ju faktiskt ännu tråkigare att vara sjuk.

 

Löpträning utomhus håller mig frisk i vinter

Tränings-deadline

Träning under tidspress funkar faktiskt bäst för mig. Om jag vet att jag bara har en timme på mig att träna för att hinna i tid till jobbet, så blir jag väldigt effektiv i gymmet. Därför har jag börjat med att sätta upp en strikt tidsgräns för mitt träningspass även de dagar jag egentligen inte har lika bråttom. Det ger mig ett mycket bättre driv i gymmet.

För övrigt tycker jag träningen skapar struktur och rutin i hela vardagen. Man har någonting att hänga upp dagen kring och det skapar balans till alla andra aktiviteter man måste utföra.

 

 

Träningsinspiration

 

Något jag saknar i Sverige är riktigt bra och inspirerande träningstidningar som samtidigt kan ge fördjupade kunskaper om träning&kost. På svenska finns bara en tidning – Body-  man den får man inte ut mycket av.

 

Om man kan tänka sig att läsa amerikanska tidningar så blir utbudet betydligt bättre. Själv prenumererar jag på de 4 största tidningarna: Flex, Muscle&Fitness, Ironman och Musclemagazine (varav den sistnämnda är klart bäst).

 

Man får ta del av de senaste forskningsrönen från olika amerikanska universitet och tips från de bästa kroppsbyggarna i världen. Artiklarna är välskrivna och bilderna i världsklass. Dessutom kan man läsa om nya träningsmetoder och kosttillskott några månader innan de kommer till Sverige.

 

Tidningarna är ganska dyra men jag kan tipsa om att det blir betydligt billigare att gå in på tidningarnas egna hemsidor och beställa en prenumeration än att prenumerera via en svensk mellanhand (ungefär halva priset faktiskt). Sen kommer tidningen utan problem hem i brevlådan samma vecka som de finns ute i de amerikanska affärerna (fråga mig inte hur de lyckas med det).

 

För övrigt tror jag att kontinuerligt lärande och strävan att bli bättre på det man håller på med till stor del bidrar till att hålla en person frisk och vital i vardagen.

 

               

 

Motivation&Träning

Motivation och energi till att träna kommer inte bara av sig självt. Det är något man måste investera medvetet i. För mig handlar det om att jag vet varför jag tränar. Jag påminner mig ständigt om motivet till träningen och kopplar den till något annat nyttigt. Jag vet t.ex. att jag får energi av det - energi som jag sedan kan använda till andra områden i vardagen och för att leva ett effektivare och mer givande liv. På måndag morgnar ställer jag klockan tidigt - det känns ärligt talat som att gå upp mitt i natten nu när det är så mörkt ute - men den där träningstimmen före jobbet fyller mig med energi för resten av dagen. Jag kan inte tänka mig en bättre start på veckan.

 

Tidig morgon på gymmet

 

Protein-hysteri

Man borde ha startat en kosttillskottsfirma. Det måste vara big business för varenda gång jag kliver in på gymmet, så står där några tonåringar och blandar proteindrinkar från jätteburkar som fyller upp hela träningsväskan. De dricker före, under och efter träningen som om deras liv hängde på det. Smart av kostillskottsbolagen att invagga folk i tron att de måste tömma en 600-kronorstunna i veckan för att kunna gymträna. Somliga är helt övertygade om att de måste inta megadoser protein 6-7 gånger om dagen för att få några resultat av gymträningen.

 

 

Näringsforskningen visar tydligt att ett överdrivet intag av mat/proteindrycker faktiskt motverkar sitt eget syfte och får motsatt effekt. Äter man alltför ofta, så kommer kroppen bli mindre känslig för de anabola effekterna av aminosyror.  Dessutom pågår utsöndring av aminosyror i kroppen i åtskilliga timmar efter näringsintag, så man behöver knappast oroa sig att man ska falla ihop och dö bara för att man inte dricker en megados proteindrink varannan timme. Det viktigaste är att se till att få i sig protein direkt efter ett träningspass, så kroppen kan börja reparera den muskelvävnad man just brutit ner.

 

Träningsfokus

Vi är tillbaka från Paris och kan konstatera att vi inte såg till ett enda gym trots att vi vandrade igenom i stort sett varenda gata i stan. Konstigt… Tränar inte folk där…?  Känns i alla fall skönt att starta upp en full träningsvecka med 7 kompromisslösa pass inplanerade. Mitt tips till alla som har svårt att få till det med träningen är att planera in den i förväg. Schemalägg träningen och låt inget rucka på schemat. Se den som ett jobb som är en del av den övriga vardagsrutinen. De flesta människor vaknar ju inte upp på måndag morgon och funderar över huruvida de har lust att gå till jobbet eller inte. Man masar sig dit bara. Samma sak går att göra med träningen. Om man schemalagt ett träningspass på gymmet till söndag morgon, så går man dit – oavsett vad man känner när man vaknar. Och om någon ringer och föreslår att träffas säger man bara att man tyvärr är upptagen. Det funkar.

 

 

Höstvecka i Paris

Vi tog ett break från alla rutiner den här veckan och åkte till Paris. Den här staden är verkligen i en klass för sig vad gäller mat och sevärdheter.

 

planetensverige.com
 Styrketräningsprogram Sport sportbloggar.info Follow my blog with Bloglovin