Visar inlägg från december 2011

Tillbaka till bloggens startsida

Uppstart av Träningsvecka

Dags för ny fullmatad träningsvecka, och strax avgång till gymmet - höjdpunkten på dagen. Trots att jag tränat dagligen i många år tröttnar jag aldrig på det. Snarare blir det roligare hela tiden och känns allt mera meningsfullt. Träningen är det där tillfället på dagen då man kan släppa allt annat fullständigt och bara gå in i sin egen värld. Tillvaron utanför gymmet upphör att existera för en stund och man är helt fokuserad att pressa sin kropp till det yttersta.  Livet flödar in i blodådrorna och man känner sig 100% levande. Varför skulle man någonsin tröttna...?

 

                            

 

 

Bästa Träningstidningarna

Något jag saknar i Sverige är riktigt bra och inspirerande träningstidningar som samtidigt har något vettigt att lära ut. Vill man ha träningstidningar med inspirerande träningsreportage och kunskaper som går utanpå det vanliga kan jag rekommendera de amerikanska Flex, Muscular Development, Ironman och Musclemag. Jag prenumererar på allihopa och läser dem med stort intresse. Man får ta del av de senaste forskningsrönen från olika amerikanska universitet och tips från de bästa kroppsbyggarna i världen.

 

Senaste numret av Flex innehöll t.ex. ett reportage med Kai Greene där man fick följa med under hela hans benträningspass. Det blev 10 sidor fullmatade med intressanta och nya träningstips. Jag testade hela passet själv och kom knappt ur sängen dagen därpå.

 

Det är förresten ganska enkelt att bli prenumerant på dessa tidningar. Man går bara in på respektive tidnings hemsida och fyller i en utlandsprenumeration. Sen kommer tidningen i brevlådan samma vecka som de finns ute i de amerikanska affärerna (fråga mig inte hur de lyckas med det).

 

För övrigt tror jag att kontinuerligt lärande och strävan att bli bättre på det man håller på med till stor del bidrar till att hålla en person frisk och vital i vardagen.

 

           

Dragövningar / Pressövningar

De kommande veckorna ska jag testa ett nytt träningsupplägg som rekommenderas av flera bodybuilders och deras tränare. Detta program ska passa särskilt bra för odopade kroppsbyggare och annat löst styrketräningsfolk som måste träna smart för att få bra resultat.

Det speciella med det här träningsupplägget är att varje träningspass består av antingen bara dragövningar eller bara pressövningar. Det innebär att man låter alla muskler som är involverade i dragövningar arbeta för sig ett helt pass medan pressmusklerna får vila, för att sedan göra tvärtom nästa pass, dvs att pressmusklerna får arbeta för sig medan dragmusklerna får vila. Därmed får musklerna som ingår i drag- och pressövningar vila några extra dagar i jämförelse med när man tränar efter ett mer konventionellt träninsprogram.

Fördelen med det här träningsprogrammet är att man kan träna varje muskelgrupp två gånger i veckan utan att bli övertränad (vilket i vanliga fall skulle leda till överträning för steroidfria atleter). Fokus ligger på tunga basövningar samtidigt som man utför färre övningar för varje muskelgrupp (2-3) än under normala förhållanden. Sammanlagt tränar man bara 4 pass i veckan – men det är krävande pass.

Veckorutinen ser ut enligt följande:

Måndag/Torsdag: bröst, axlar, triceps

Tisdag/Fredag: ben, rygg, biceps

Dagarna emellan huvudpassen kan man lägga in mage, vader, underarmar och lättare aerob träning.

- återkommer med en kommentar senare om hur det fungerar.

Grymt Träningsmontage

Kolla in detta  superinspirerande träningsmontage med bl.a.  Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone, Jean Claude Van Damme och Dolph Lundgren. Det bekräftar bara en sak:  TRAINING IS THE SHIT!

 

 

Godaste Proteindrinken

Fantastiskt att något nyttigt kan smaka så gott! Proteinpulvret från Optimum Nutrition med smaken cookies&cream slår det mesta jag smakat faktiskt. Blandas gärna med lättmjölk för en riktigt krämig konsistens. Dessutom är proteinet av riktigt hög kvalitet och används av många framgångsrika bodybuilders och fitnessatleter i USA. Kostar mer än de flesta andra proteinpulver, men som i så många andra sammanhang, så får man ju det man betalar för. Det här blir det mycket dricka av framöver.

 

                                                         

                                                          Intas gärna med en ölsejdel för en                                                                                                 riktig fredags-treat

 

Träningens Fördelar

Att träna hårt och äta näringsriktig mat ger verkligen många hälsofördelar. Man bygger styrka&muskelmassa, förbättrar sin rörlighet, stärker benen i kroppen, ökar  metabolismen, förbättrar immunförsvaret och förskjuter åldrandet. För mig är träning&dietande en livsstil – inte en hobby.  Istället för att betrakta det som ett nödvändigt ont, så tycker jag det är ett privilegium att kunna få ha total kontroll över min kropp och min hälsa. Jag tränar 360 dagar per år och ser fram emot vartenda pass. Kan inte minnas när jag hade ett dåligt träningspass eller saknade brist på motivation.

Men därmed inte sagt att det alltid är lätt eller kommer gratis. För att ständigt kunna ge maximalt i gymmet och hålla motivation på topp krävs noggrann planering och förberedelse. I princip kan man säga att jag börjar planera nästa träningspass i samma stund som jag avslutat det förra. Att bara ramla in på väg hem från jobbet och dra lite planlöst i maskinerna är inget för mig. Det är snarare en stimulerande utmaning att försöka trycka in ett träningspass varje dag – trots alla hinder som kan uppstå längs vägen. Jag ska erkänna att jag gjort en del halvsjuka grejer för att kunna genomföra vissa träningspass. Mer om det en annan gång…

                              

Ett Träningspass i Ringarna

Körde igenom ett pass i de romerska ringarna idag. Det är verkligen hårt arbete för hela kroppen och aktiverar muskler som kanske inte får arbeta maximalt under den vanliga gymträningen. Här varvas dessutom statisk och explosiv träning om vartannat. Rekommenderas för alla som har möjlighet att smyga in i nå'n gammal gympahall !

 

        

Mental Programmering

När man känner sig tom på energi beror det sällan på att man ätit för lite eller att musklerna skulle vara tömda på all sin energi. För vi har ju egentligen väldigt stora energireserver inlagrade i kroppen och de tar inte slut i första taget. Nej, trötthet sitter oftast i hjärnan och inte i kroppen.

Därför är det viktigt att göra sinnet starkt och kraftfullt om man ska bli effektiv i gymmet och nå sina träningsmål. Mental programmering är nycken till att känna sig energisk, både i träningslokalen och i vardagslivet. Man är det man tänker och blir det ens tankar är inriktade på. Kroppen gör det som sinnet säger att den ska göra. Äkta, ren mental styrka är vad som ger välbefinnande och kraft att genomföra sina planer.

Jag vill alltid vara i rätt mentalt tillstånd innan jag startar dagens träning. Det behövs om man ska få perfekt muskelkontakt och ett effektivt träningspass. Ett bra sätt att ladda mentalt inför träningen är att tänka igenom vilka övningar man ska utföra och föreställa sig hur det kommer att kännas. Att sätta sig ner några minuter före varje träningspass och gå igenom det i förväg är verkligen en investering som lönar sig.

                

Att karva fram muskeldefinition

En sak som ofta slår mig när jag tittar runt i dagens gym eller bläddrar i någon bodybuildingtidning är avsaknaden av detaljer i fysiken hos de som tränar. Många är stora men den där rippade fysiken full med detaljerade muskelseparationer och snygg symmetri finns sällan där. Det blir särskilt uppenbart i omklädningsrummet när folk river av sig tröjan (eller snarare det obligatoriska lagret av minst 4 tröjor som ska få dem att se extra stora ut).

 

Ska man etsa in djupa detaljer på kroppen bör seten ligga runt 15-20 reps. Många tror att om man tränar med så höga reps måste man träna med lätta vikter - men det är inte nödvändigtvis sant. Den där rippade&väldefinierade looken med djupa linjer över hela kroppen kommer istället från höga repetitioner med tunga vikter. Det är så man hamrar in detaljer. Det kanske betyder att man måste tvinga sin kropp att göra mer än man någonsin trodde möjligt. Men det går om man är tålmodig och sakta men säkert ökar reps-antalet med de tunga vikterna. En bra teknik i sammanhanget är att använda rest/paus-metoden (se tidigare inlägg:  http://californiaman.bloggo.nu/Traningstips-fran-Golds-Gym---II/ )

 

Man måste också koncentrera sig på att ”klämma ur” och nypa musklerna i varje enskild repetition och inte bara tänka att man ska lyfta vikten upp och ner. Särskilt gäller detta i övningens toppläge då det blir extra viktigt att trycka till muskeln. Varje repetition ska räknas och man måste utveckla en kompromisslös hjärna-muskel kontakt där man fokuserar på att karva, etsa och hamra in detaljer på kroppen. Dessutom ska man förstås behålla full kontraktion i hela övningsfasen – även på tillbakavägen (koncentrisk fas).  Följer man den här tekniken tillsammans med en strikt diet, så kommer det med tiden att ge snygga resultat.

                                                

planetensverige.com
 Styrketräningsprogram Sport sportbloggar.info Follow my blog with Bloglovin